CARA MEMBUAT KEK PISANG KUKUS DAN PANGGANG OVEN

Resepi Kek Pisang Kukus dan Panggang Bakar Oven Lembut dan Sedap Sederhana Spesial Asli Enak. Hari ini saya nak kongsi resepi bagi penggemar kuih atau kek yang dikukus kerana kek menjadi lembut dan lembab bila dimakan. Cake roti pisang (banana bread) atau kue bolu pisang kalau di Indonesia namanya bisa dimasak dipanggang dan dikukus untuk resepi kek pisang kukus. Kalau di Batam terkenal kek pisang villa dengan aneka kreasi olahan kek selain buah pisang, misalnya kek buah naga empuk.

Foto Resepi Kek Pisang Kukus Lembut dan Sedap Sederhana Spesial Asli Enak
Gambar Kek Pisang

Ramai penggemar kek pisang empuk (banana cake moist atau banana bread) rupanya selain resepi kek batik, mungkin kerana buah pisang mudah sangat untuk di dapatkan. bunda boleh membeli di pasar tani atau supermarket terdekat.

Tukar sukatan gram ke sukatan cawan ketika membuat kuih atau masakan. Kadangkala ada resepi yang menyediakan sukatan gram kat rumah pula tiada alat penimbang. Itu yang hilang semangat nak buat kuih atau kek pisang. Tapi kini ada banyak resepi sukatan gram yang telah ditukar atau convert ke sukatan cawan. Jadi lebih mudah bagi kita untuk mengikuti resepi yang disediakan. lagipun kat rumah pun banyak cawan, kan?. Namun begitu, sukatan cawan kurang tepat berbanding menggunakan sukatan gram (gm) atau mililiter (ml). Berikut kumpulan rahasia aneka kreasi dan variasi olahan resepi kek pisang panggang lembut dan empuk irit telur sajian sedap istimewa lengkap dengan cara bikin sendiri di rumah ala rumahan (Homemade) step by step anti gagal yang simple, mudah dan praktis untuk konsumsi sendiri maupun untuk jualan ide usaha bisnis toko kue atau cake shop.

RESEPI KEK PISANG SUKATAN CAWAN


BAHAN :
  • 2 cawan tepung gandum (sila guna gandum cap kunci 1 malaysia tu xelok sangat)
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1 cawan gula
  • 3 biji pisang masak, warna kuning tu ha, lenyekkan (boleh pisang Ambon, pisang raja, pisak kepok matang)
  • 1/2 cawan minyak masak (sue guna minyak jagung lagi gebu sedap dan sihat)
  • 2 biji telur
  • Esen vanilla
CARA MEMBUAT KEK PISANG :
  1. Ayak tepung gandum, soda bikarbonat dan baking powder dan kemudian ketepikan. sementara tu, griskan dulu loyang kek dengan sedikit mentega/ marjerin. dan panaskan oven 180 darjah celcius.
  2. Seterusnya, putar telur + gula sehingga kembang.
  3. Pasti masukkan esen vanilla dan pisang, putar hingga sebati, dan masukkan tepung gandum + soda bikarbonat + baking powder yang telah diayak tadi.
  4. Akhir sekali, barulah masukkan minyak dan pukul hingga sebati.
  5. Tuang ke dalam loyang yang telah digriss tadi, kukus atau bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 40 minit ataupun 1 jam. (cucuk la ngan lidi ke ape ke untuk check masak xkt dalam.
  6. Setelah masak, keluarkan dari oven dan sejukkan.lepas tu boleh la nak ngap pon.

CARA MEMBUAT KEK PISANG KUKUS DAN PANGGANG OVEN