CARA MEMBUAT KEK BATIK MILO LEMBUT MALAYSIA

Resep Kek Batik Milo Coklat Mudah Sederhana Simple Spesial Asli Enak. DI Negara Malaysia kue cake ini cukup populer karena sederhana cara membuatnya. Berikut kata orang Malaysia : dalam banyak-banyak kek yang aku buat, kek ni lah yang paling simple dan enak pabila dirase. Disini aku kemukakan resipi cara membuat kek batik praktis yang simple lagi menyelerakan. Resep boleh divariasikan dengan coklat, keju (Cheese), moist, susu milo, dll. Cara nak buat kek batik simple dan lembut dan empuk tanpa telur.

Foto RESEPI KEK BATIK MILO ENAK
Gambar Kek Batik Milo Coklat

Kek batik khas Malaya Melayu ini berbahan dasar biskuit roti marie tentu mudah untuk mendapatkannya di warung dan di swalayan ada banyak. Berikut resep cake batik milo coklat asli dari blogger Malaysia namanya Mohammad Faiz. Selamat mencuba Insha ALLAH berhasil katanya. Kalau nak lebih sedap lagi katanya lagi ditambah susu cair atau susu segar agar empuk. Berikut kumpulan rahasia aneka kreasi dan variasi olahan Resepi Kue Batik dan biscuit marie yang lezat sajian sedap istimewa lengkap dengan cara bikin sendiri di rumah ala rumahan (Homemade) step by step anti gagal yang simple, mudah dan praktis untuk konsumsi sendiri maupun untuk jualan ide usaha bisnis toko kek di cake shop online.

RESEPI KEK BATIK COKLAT


BAHAN :
  • 4 biji telur
  • 4 sudu milo
  • 4 sudu susu pekat
  • 4 sudu serbuk koko
  • 4 sudu gula
  • 1 paket biskut marie( 350 gram )
  • 1 buku buttercup
CARA MEMBUAT KEK BATIK :
  1. Patah-patahkan biskut marie kepada empat bahagian. dalam satu bekas.
  2. Masukkan telur, susu pekat, milo, serbuk koko, dan gula didlam bekas yang lain. Kemudian kacaukan bahan-bahan tersebut sehingga sebati.
  3. Cairkan buttercup dalam periuk.
  4. Masukkan semua bahan yang telah dsebatikan tadi kedalam periuk bersama buttercup yang telah dicairkan dan biskut marie yang dipatahkan tadi. Gaul semua bahan selama 15 minit dalam keadaan api terbuka.
  5. Angkat bahan-bahan telah dicampur tadi dan letakkan didalam bekas mengikut citarasa masing-masing. Sejukkan kedalam peti ais. Biskut batik sedia dihidang. Gimana ndak kalah sama resepi Chef Wan.

TIPS & TRICKS :
  • Pastikan api yang digunakan adalah sangat perlahan. Api yang kuat menyebabkan biskut batik menjadi kering dan tidak sedap.Kalau nak sedapkan lagi kek, bahan-bahan yang disebatikan tadi dicampur kan susu segar/susu cair. Lagi satu, masukkan lebih serbuk milo berbanding serbuk koko.
  • Kalau nak kek itu lembut, gaul sume bahan-bahan dalam periuk dengan lebih lama lagi.Kalau nak kek itu rangup pula, masukkan biskut marie terlebih dahulu kemudian gaulkan dengan mentega yang telah dicairkan. Seterusnya barulah dimasukkan bahan-bahan yang telah disebatikan tadi.

CARA MEMBUAT KEK BATIK MILO LEMBUT MALAYSIA